Dijous, 21 de Novembre, 2024  |  
Cineculpable trau el cap a Rússia, Croàcia, Àustria i el Canadà amb nou obres amb més d’un centenar de premis Cineculpable trau el cap a Rússia, Croàcia, Àustria i el Canadà amb nou obres amb més d’un centenar de premis

- 28 Novembre, 2019 -

El certamen posa ja un peu en la gala de premis, que repartirà demà divendres 7.800 euros en set categories  Cineculpable trau el cap a Rússia, Croàcia, Àustria i el Canadà amb nou obres amb més d’un centenar de premis

El certamen posa ja un peu en la gala de premis, que repartirà demà divendres 7.800 euros en set categories 

Vila-real Informació

El Festival Internacional de Curtmetratges de Vila-real Cineculpable acomiada aquesta nit les projeccions de la seua Secció Oficial i posa la directa a la gala de lliurament de premis, que acollirà el mateix Auditori de la ciutat demà divendres a partir de les 22.30 hores per a perfilar el palmarés d’aquesta 22a edició pel qual competeixen els 39 curtmetratges seleccionats, dels 345 presentats al certamen enguany. 

Una vegada més, la sessió de projeccions cinematogràfiques en xicotet format d’aquest dijous conjumina una variada gamma d’obres premiades (entre les 9 sumen més d’un centenar de premis i seleccions en festivals) amb les quals Cineculpable proposa un viatge transoceànic que partirà des de Rússia, Àustria i Croàcia per a fer el salt fins al Canadà. També posa sobre la taula temes d’actualitat com l’assetjament escolar i la vulneració de drets a la qual s’enfronten encara moltes dones. 

Precisament sobre aquesta última temàtica gira la primera de les quatre obres que construeixen el vessant internacional d’aquest comiat, el documental austríac ‘Malakooti’, de Javier Gómez Bello, que narra la història d’Anahita, una soprano iraniana que als 20 anys va haver d’abandonar la seua terra per a perseguir el somni de convertir-se en cantant d’òpera. 

El trajecte internacional fa parada a Rússia amb ‘On ne mozhet zhit bez kosmosa’ (Konstantin Bronzit), un drama d’animació sense diàleg que parla de la història d’una mare i el seu fill, de l’amor i el destí; i al Canadà, des d’on arriba ‘Lay them straight’, de Robert Deleskie. Un curtmetratge amb 13 guardons i seleccions a la seua esquena que protagonitza una adolescent a la qual la seua lluita contra el trastorn obsessiu compulsiu li porta a recórrer tota la gamma de burles a l’escola cada dia, fins que un esdeveniment traumàtic la convenç que el seu trastorn pot ser una indicació de poders sobrenaturals. 

Tancant aquest viatge intercontinental, Croàcia proposa una altra lluita adolescent contra l’assetjament i la soledat en ‘Mouth of truth’, de Barbara Vekarić, avalada per 49 premis i seleccions en certàmens dels Estats Units, Croàcia, Montenegro o Alemanya. Parla de Stefani, una jove amb pits asimètrics que es converteixen en un secret difícil d’ocultar quan es va de viatge escolar a un hotel amb piscina i de com aquesta ha de navegar per la seua ansietat sexual enmig de les creixents pressions dels seus amics i el xic que li agrada. 

Sense deixar de costat la temàtica adolescent aterra la comèdia sobre joventut i homosexualitat ‘Moros en la costa’, que signa Damià Serra. Narra la història d’Imad, un jove àrab que ve d’un barri humil i que se cita a casa d’Ángel, el fill d’una família rica que ha conegut a través d’una aplicació de mòbil. Allí estaran sols i ningú hauria d’assabentar-se del seu secret. El curtmetratge compta en el repartiment amb Vicky Peña, doblement candidata al Goya a Millor Actriu de Repartiment per Secretos del corazón (1997) i El cónsul de Sodoma (2009) i Millor Actriu per Piedras en el Festival de Cinema d’Estocolm. 

El toc de comèdia d’aquest dijous segueix amb ‘Mejor Actriz’, de Sadrak Zmork que protagonitza Carmen Ruiz (Yo soy Bea, Cuestión de Sexo, Gym Tony, Con el culo al aire), Culpable 2010 i Premi a la Millor Interpretació Femenina en Cineculpable per La rubia de Pinos Puente en 2009. També una comèdia, però amb tints fantàstics, és el que proposa El tratamiento, del realitzador Álvaro Carmona i que transcorre en una clínica que ofereix tot el que una persona desitja a un mòdic preu. 

Dos noms propis: ‘Manuel’ i ‘Lázaro’, completen el cartell d’aquesta nit. Manuel, òpera prima de Javier Robles, és un drama psicològic sobre un jove que viu allunyat de la seua família, immers en una rutina de la qual no pot escapar. Suma 31 premis i seleccions en festivals nacionals i internacionals (Colòmbia, Portugal, l’Equador, Rússia, Regne Unit o els Estats Units) i entre el seu palmarés figuren els guardons obtinguts en Lisbon Film Rendezvous, en el Festival Internacional De Cine Con Medios Alternativos de México, el International Moving Film Festival d’Iran o el Reedy Reels dels Estats Units. 

Per la seua part el també premiat Lázaro, d’Óscar Gagliardi, és una comèdia amb tints de cinema negre i ciència-ficció que planteja una qüestió: potser Lázaro no estava tan agraït amb el seu gran amic de la joventut, Jesús, quan el va prendre com a exemple del seu poder diví per a donar de nou la vida després de la mort. 

Cineculpable posarà demà divendres el fermall d’or a aquesta edició que marca les seues més de dues dècades de trajectòria amb l’esperada gala de premis, presentada per l’actor i còmic valencià Rafa Alarcón i l’escenografia del qual assumirà un any més l’alumnat de la Escola d’Art i Superior de Disseny de Castelló. 

Amb el Culpable 2019, l’actor Víctor Palmero, com a convidat especial, la gala revelarà el veredicte del públic (Premi del Públic) i del jurat professional -integrat per l’actriu il·licitana Elisa Lledó, el director Carlos Villafaina, el realitzador Vicente Bonet, Iris Larios, d’Avant productors i l’actor i director artístic Sergi Heredia- i per tant, en qui recauen els 7.800 euros distribuïts en les set categories d’aquesta edició. 

Google+
Whatsapp Telegram

No comments so far.

Be first to leave comment below.

L'adreça electrònica no es publicarà. Els camps necessaris estan marcats amb *