- 17 Febrer, 2023 -
Pascual Arnal: “És un orgull per a la Mostra visibilitzar el treball d'artistes que, d'alguna manera, han crescut amb ella”Pascual Arnal: “És un orgull per a la Mostra visibilitzar el treball d’artistes que, d’alguna manera, han crescut amb ella; que han començat a desenvolupar la seua carrera artística amb el TEST ja en rodatge”
Vila-real Informació
Si el TEST és, des del seu naixement, un aparador i una llançadora per a la promoció de nous artistes, en l’aterratge que la Mostra d’Art i Creativitat de Vila-real prepara per a aquest 2023, el del seu desé aniversari, el seu leitmotiv s’alinea més que mai amb aquest propòsit.
Recolzat pel Departament de Museus de la Regidoria de Cultura de l’Ajuntament de Vila-real, el TEST 2023 està cridat a ser, sense fissures, “una radiografia de la realitat artística que hi ha al nostre voltant; una oportunitat per a compartir amb el públic què és el que vindrà, aqueixes tendències emergents i què és el que s’està començant a coure en el món de l’art contemporani des de l’escala més jove dels nous creadors”, explica el seu director, Pascual Arnal.
Perquè si alguna cosa defineix a aquesta edició de la Mostra, referent per la selecció de nous artistes, és la joventut. La que emana de les i els creadors que construeixen el TEST 2023, que acosta a tota una generació que no depassa la barrera dels 30 anys.
L’elenc d’artistes convidats blinda la varietat de disciplines segell de la cita. Gema Quiles (pintura), Alejandro Ocaña (instal·lació escenogràfica) i Alex Gambín (dibuix i pintura), donen forma a l’exposició col·lectiva amb seu en el Convent Espai d’Art de Vila-real i que podrà visitar-se del 4 de març al 29 d’abril de 2023. S’uneix l’art urbà de Lídia Cao per a seguir consolidant el museu de carrer del TEST.
“És un orgull per a la Mostra visibilitzar el treball d’artistes que, d’alguna manera, han crescut amb ella; que han començat a desenvolupar la seua carrera artística amb el TEST ja en rodatge”, indica Arnal. “Tant de bo aquesta espècie de ‘vides paral·leles’ que s’han traçat entre el TEST i els artistes convidats haja servit per a ser un punt d’inspiració o per a plantar una llavor en aquesta generació tan jove que, com veurem en aquesta edició, ha germinat amb força”, afig el director.
En la mostra col·lectiva, els tres artistes de sala “esbossen un trajecte per la història de l’art: des de propostes formalment més acadèmiques a unes altres que fan parada en una contemporaneïtat viva o les que exploren propostes del futur immediat”, postil·la el director. En qualsevol cas, Arnal incideix en què les d’aquest desé aniversari comparteixen el fet de no ser exposicions “a l’ús”, sinó que “una vegada més, com comença ja a ser marca de la Mostra, es convida als artistes al fet que utilitzen els espais del TEST com desitgen”, potenciant i adaptant el seu imaginari artístic a les parets de la sala per a facilitar el diàleg amb el públic.
Gema Quiles (Vila-real, 1994) porta al TEST 2023 el seu projecte, íntegrament pensat per a la Mostra del Convent, ‘Donde hay sol, donde hay sombra, donde hay agua’. Un gran imaginari de pintures figuratives que acosta, des d’una visió naïf i sintètica, gestos de la vida quotidiana que passen desapercebuts per la neciesa que l’envolten. Una analogia d’una pintura amb poques pinzellades que la construeix. Fruites, rellotges de sol i regueres plasmen aqueixa pausa de l’atropellat, el temps mort del tràfec, l’espai de la llibertat i la senzillesa “que posa distància a l’escenari hostil en el qual ens movem”, explica Arnal.
‘Algo que se parece algo a mí y no soy yo’ és la proposta d’Alejandro Ocaña (Vila-real, 1999). L’artista convida al públic, a través de la seua instal·lació escenogràfica esculpida amb manualitats de ferro, plastilina, fang i fusta, base de les seues produccions, a una festa que ha acabat i en la qual encara s’albiren pinyates, botelles i pastissos. Una fusió de la part l’infantil amb la part pertorbadora, lúgubre i inquietant que fila el concepte unheimlich o uncanny, tan vigent en l’actualitat artística i en l’obra d’Ocaña, amb el qual sovint transita en un espai entre el conegut i el desconegut, entre l’humà i el que no ho és, generant un desconfort en l’espectador. El mateix concepte que propicia aqueix espai post festa en el qual tothom ja s’ha anat i que actuarà com a reclam per al públic del TEST.
El dibuix i la pintura cusen ‘Exposición dérmica’, el projecte de l’alacantí Alex Gambín (Callosa de Segura, 1996) que integren dibuixos i pintures de gran format (dos d’elles creades expressament per al TEST) per a plasmar la contradicció entre màquina i cos a través de superposicions de vehicles accidentats amb retrats humans. La proposta de l’artista convida a pensar noves formes per a un humanisme ja esgotat que ha d’afrontar el repte de la cada vegada més difusa barrera entre el cos i la màquina.
TEST posarà la guinda a l’edició de 2023 amb art urbà. La intervenció a peu de carrer arriba aquesta vegada amb Lidia Cao (Santiago de Compostela, 1997), una artista amb una meteòrica carrera que l’ha ajudada a pujar en un curt període de temps als primers llocs de la il·lustració nacional i que ampliarà el museu a cel obert de la Mostra amb una obra de gran format en una mitgera del pàrquing Herarbo, annex a la Séquia Major de Vila-real. Un nou mural que, seguint l’obra dels seus predecessors (Pantone, Borondo, Escif, Sam3, Louis Lambert (3TTMan), Hyuro, Mohamed L’Ghacham, E1000 i Tellas + 2Bleene, aportarà la desena proposta d’art urbà del TEST.
Amb el repte de recolzar la carrera en ascens de les i els creadors emergents, la Mostra edita de nou quatre llibres d’artista, que estaran a la disposició del públic que la visite i que projectaran en el temps l’obra dels seus creadors. Tres els protagonitzen els qui donen forma a l’exposició col·lectiva en aquesta edició i un quart és per a Tellas + 2Bleene, que recull l’obra ‘Eterna primavera’, l’al·legoria botànica que guia la sèrie internacional ‘Autóctono’ d’aquest tàndem muralista i que llueix des de 2022 sobre 200 metres quadrats d’un edifici en desús al carrer Vicent Sanchiz de Vila-real.
Es tracta de catàlegs summament cuidats la tipografia dels quals, Ferma, ha sigut creada pel dissenyador gràfic valencià Antonio Ballesteros.
La cura es respira també en els textos que nodreixen els llibres d’autor. Els de Kike Navarro per a Gema Quiles o els escrits per Carlos Castelló García per a Alex Gambín. A ells se sumen les paraules de Maria Monzó Pitarch i Enric Marzà Grau per a Alejandro Ocaña.
El TEST manté un any més les visites guiades a l’exposició del Convent: “Entendre i gaudir de l’art contemporani és l’objectiu de la Mostra, i aquestes visites ho fan possible”, destaca Pascual Arnal, que posa el focus en el repte de la cita de dirigir totes les seues eines “no sols a la difusió dels artistes i les seues obres, sinó a pautar i explicar al públic el procés de creació, què vol dir i expresar cada autor, descobrir-li la narrativa i relació entre les peces exposades i, en definitiva, obrir una interacció amb aquelles persones que senten curiositat pel fet artístic”.
Amb tot, la maquinària del TEST 2023 tira a rodar sota una xifra redona. El 10 que confirma la consolidació de la Mostra en el calendari nacional de l’art contemporani. “Sens dubte, la vertadera celebració d’aquest desé aniversari és poder continuar donant suport a l’art, disposant d’un espai i recursos amb els quals promocionar als artistes: posar en valor als nous creadors perquè difonguen el seu art i que això el puguen gaudir les persones que venen a visitar-ho”, conclou el director.
No comments so far.
Be first to leave comment below.