- 1 Març, 2018 -
S’estrena ‘Mia’ en primícia a l’Auditori, la primera òpera en castellà contra la violència de gènere
L’obra ha sigut produïda per la Regidoria de Cultura, escrita per Alfredo Sanz i dirigida per Pau Ayet i es representarà el 10 de març a les 21.00 amb entrada lliure fins a completar aforament. Compta amb un plantejament trencador, però sense grans parafernàlies, amb elements multifuncionals i renunciant a l’abstracció. Cal destacar que un percentatge del 0% d’obres com aquestes arriben l’Auditori d’una ciutat de 50.000 habitants
S.N./Vila-real Informació
Vila-real s’enfronta a un repte artístic de primer nivell que conjumina cultura i conscienciació ciutadana d’un tema a l’ordre del dia, malauradament, com és la violència de gènere. L’Auditori Municipal Músic Rafael Beltrán Moner acollirà per primera vegada en la seua història l’estrena a escala mundial d’una òpera que, a més, serà la primera creació d’aquestes característiques sobre una relació de dominació i violència sobre una dona, interpretada íntegrament en espanyol. ‘Mia’, produïda per la Regidoria de Cultura de Vila-real i escrita pel vila-realenc Alfredo Sanz, es configura com un esdeveniment cultural de gran rellevància que naix i s’estrena a Vila-real, però que té vocació d’exportar-se a altres grans ciutats, que ja s’han interessat per la seua representació, com són Castelló o València. La representació tindrà lloc el dissabte 10 de març a les 21.00 de manera gratuïta fins a completar aforament.
L’edil de Cultura, Eduardo Pèrez, ha presentat l’obra junt amb l’autor de la peça, Alfredo Sanz; el director artístic, Pau Ayet, i els artistes principals que pujaran a l’escenari de l’Auditori, el tenor Vicente Ombuena i la soprano Ruth Terán, com a protagonistes. “Si ja és tot un repte per a la nostra ciutat estrenar una òpera, ho és més tenint en compte que és un projecte artístic molt ambiciós però modest econòmicament, ja que la situació econòmica de l’Ajuntament és complicada. La iniciativa comptarà amb artistes de primer nivell i serà una fita per a la nostra història”, assegura Pérez, qui destaca l’esforç de l’equip per a adequar-se a un espai que no és millor a escala tècnica per a aquest tipus d’espectacle.
Amb el possesiu ‘mía’ comença tot
Encara que es tracta d’una obra de ficció, està basada en fets reals. Alfredo Sanz ha explicat que gràcies a la magistrada de violència de gènere Pilar Llop ha pogut conèixer molts casos i documentació sobre el tema per a inspirar-se en la creació. “Em va impressionar tot el que vaig llegir i, per desgràcia, és una realitat més propera del que pensem, per la qual cosa hem de treure-la de la quotidianitat i fer despertar la gent”, afirma. L’òpera, tal com indica Sanz, es presenta com un esdeveniment trencador, que “se se n’ix de la norma, però sense grans parafernàlies, amb elements multifuncionals i renunciant a l’abstracció des del punt de vista musical i amb la duresa sobretot en el text tot i que amb professionals de primera línia sobre l’escenari, de manera que es converteix en un acte molt ambiciós en el qual hem volgut ser poèticament correctes i en el qual hem posat tota la nostra il·lusió”. També ha donat les gràcies a tots els que han fet possible aquesta estrena en primícia i l’esforç que han fet per adaptar-se a les condicions tècniques i d’espai.
La protagonista, Ruth Terán assegura que “posar veu a aquestes dones que estan callades és un gran repte, però si almenys una d’elles té l’oportunitat de trobar-se entre el públic i el nostre treball li impulsa a explicar-ho i a denunciar la seua situació, serà suficient”. En la mateixa línia es pronuncia el tenor valencià Vicente Ombuena, que anima als aficionats a no perdre’s l’esdeveniment, ja que “de les 15-30 òperes que s’estrenen cada any al món, el 70% es porta a grans teatres operístics; el 20% a grans festivals de tradició; un percentatge ínfim arriben a capitals de província amb una òpera o un edifici de referència i el nostre cas, l’Auditori d’una ciutat de 50.000 habitants, ronda el 0%”. En aquest cas sóc el roí de la pel·lícula, un home que fa mal a la seua parella, i que encara així ella segueix tenint gestos de tendresa amb ell, per tant esperem que servisca per a prendre consciència i fer que aquesta xacra es reduïsca”, conta.
El director artístic, Pau Ayet, assegura que l’obra, es representarà en tres actes i tindrà una duració de prop de dues hores i mitja i afegeix que “hem intentat que hi haja escenes quotidianes i molt actuals, que el públic reconega fàcilment quin és el missatge final i el perfil del maltractador i que amb pocs recursos el treball puga arribar molt lluny”. “A més, el públic s’implicarà tant que arribarà a sentir la letargia del personatge principal, amb eixa sensació d’ofegament cada vegada més intensa i una atmosfera cada vegada més asfixiant”, ha mainifestat.
En total seran set els cantants sobre l’escenari, a més de Ruth Terán i Vicente Ombuena, i tant Alfredo Sanz com Eduardo Pérez destaquen que “és una obra artística única, creada a Vila-real amb gent de la ciutat en la qual s’han implicat també els comerços, que han facilitat el atrezzo i el vestuari, i la Regidoria de Turisme, en facilitar el Centre de Congressos, Fires i Trobades per als assajos”.
“Volem que la ciutat i la comarca siguen conscients del que anem a fer i que ens acompanyen i que contribuïsquen a omplir la nostra sala principal, ja que hi haurà entrada lliure fins a completar l’aforament i esperem que siga un autèntic èxit”, indica Pérez. “No sé si l’obra és bona, però permeteu que ho semble fins que ho siga”, ha conclòs Sanz.
No comments so far.
Be first to leave comment below.